Marjaana Turunen, kanttori, Lahden Salpausselän seurakunta, Lahden Gospelkuoron johtaja
Parikymmentä vuotta sitten syntyi somemaailma ja Facebook. Alussa suosituin ja miltei ainoa toiminto oli tökkäillä uusia kavereita. Paljon on menty tökkäilystä eteenpäin. Somesuosiossa FB:n perässä tulevat isot YouTube, TikTok, Instagram ja pienemmät mm. SnapChat, Twitter, LinkedIn. Nuoriso kutsuu Facea nykyisin mummojen someksi. Kirkon palvelujen käyttäjiä on paljon iäkkäämmissä ikäryhmissä, ja siksi Facebook on ainakin vielä toistaiseksi suosituin ja paras somekanava seurakuntien viestinnälle. Facebook-sivujen linkittäminen Instagramiin tavoittaa nuorempiakin ikäryhmiä.
Kaupungeissa julisteiden aika on auttamattomasti ohi. Seurakunnan printtilehtiä ei jaeta mainoskieltoluukkuihin tai ne menevät lukematta suoraan roskiin tai niissä on vanhentunutta tietoa. Media-aikaa paikallisradioissa tai televisiossa on vaikea saada tai se maksaa paljon. Mainostila paikallislehdessä on kallista ja printti tavoittaa vain iäkkäämpää väestöä. Seurakuntien omat nettisivut ovat usein vaikeakäyttöiset monine polkuineen. Onko somemaailmasta varteenotettavaksi mainoskanavavaksi?
Ryhmiä ja verkostoitumista
Viimeisen kymmenen vuoden aikana olen siirtänyt musiikkityössä yhteydenpidon ja mainonnan Facebookiin. Työ on vaatinut paljon tunteja, pitkäjännitteisyyttä, kavereiden hankintaa, ryhmiin liittymistä ja tapahtumamainosten laatimista.
Piti liittyä ryhmiin: Lahti, Tapahtumia Lahdessa, +Lahti, Lahti tapahtumat, Tapahtuman tekijät Lahest. Piti perustaa kuoroille sekä julkisia sivuja että suljettuja ryhmiä: Lahden Gospelkuoro, LGCVocals, Lahden Laulamattomien Kuoro, Quattro Voci, Donne Mature, Gospelia Kaikille. Piti liittyä ammattiryhmiin: Kirkkomuusikot ja urkurit, Suomen ev.lut. kirkon virassa olevat kanttorit, Päijät-Hämeen kanttorit, Kirkolliset toimijat, Kuoron- ja musiikinjohtajat, Rytmimusiikin Kuoronjohtajien verkosto, KiMu-81, Gospelkuorokanttorit, Laulukoulukuorojen vetäjät, AKItaattori. Piti perustaa tai päästä ylläpitäjäksi ryhmiin: Lahden seurakunnat, Salpausselän seurakunta, Salpausselän seurakuntalaiset. Kirkollista keskustelua kannattaa seurata sivuilla tai mm. ryhmissä: Kirkko Suomessa, Kirkko ja yhteiskunta, Kotimaa, Kirkko ja kaupunki, Kirkko Helsingissä, Kirkkovene.
Haluamme lisää ihmisiä kirkon tilaisuuksiin! – Vai haluammeko?
Usein tuntuu siltä, että kun tapahtuma on seurakunnan omassa kalenterissa, Primessä tai Katrinassa, niin se riittää. Se, että messu tai muu tilaisuus on työntekijöiden kalentereissa, ei riitä. Seurakunnan toiminnan johtotähtenä tulisi olla ”Menkää ja tehkää kaikki kansat jne”.
Kenenkään on mahdotonta tulla suurella työllä valmistettuihin hienoihin tilaisuuksiin, jos kukaan ei tiedä, milloin, mihin ja miksi tulla.
Seurakunnissa tehdään paljon loistavia tapahtumia ja tilaisuuksia. Seurakuntien työntekijät ovat todellakin juhlien ja tilaisuuksien järjestäjinä rautaisia ammattilaisia. Tilaisuuksiemme mainostamisessa on vielä parantamisen varaa. Kaikkea mainontaa ei voi sälyttää seurakunnan viestinnän niskoille, koska vain tilaisuuden järjestäjä tietää, mitä on tulossa, mikä on kohderyhmä, mistä heidät tavoittaa, missä jaan tätä mainosta? Viestinnän tekemän mainoksen olemassaolo ei riitä. Tilaisuuden järjestäjien tulee jakaa mainosta voimallisesti eteenpäin oikeissa kanavissa.
Tapahtumamainonnan periaatteita
Mitä, missä, milloin tapahtuu? Mainoksen tulee olla lyhyt ja ytimekäs. Nykyihminen ei lue pitkiä kappaleita. Älä jaarittele. Vain yksi avaava tai selventävä lause olennaisten tietojen lisäksi riittää. Kuva ihmisistä on aina mielenkiintoisempi kuin kukka. Ole positiivinen, käytä huumoria, keksi slogan. Välitä Iloa, toivoa, rauhaa, onnea, uskoa. Värikäs mainos herättää huomion. Muista laittaa yhteystiedot, josta voi kysyä lisätietoja.
Jaa tapahtuman mainos ensimmäisen kerran tarpeeksi ajoissa, jolloin todella kiinnostuneet voivat varata päivän, tapahtumasta riippuen jopa 3–4 viikkoa ennen. Jaa tapahtuma toisen kerran lähellä tilaisuutta, 2–3 vuorokautta ennen h-hetkeä. Joskus voit jakaa vielä muistutuksen edellisenä tai samana päivänä. Tee teaser-video samana päivänä tai tuntia ennen tapahtuman alkua. Eli lyhyt höpötys sivulle tyyliin: ”Kohta se alkaa, vielä ehdit paikalle tai katso striimi…” Jaa mainoksia ennakkoluulottomasti ryhmissä, kutsu ihmisiä henkilökohtaisilla kutsuilla esim. Messengerin kautta. Uudet ja yllättävät ihmiset saapuvat paikalle tai seuraavat striimiäsi.
Sisäinen informaatio Facebookissa, Nimenhuudossa, WhatsAppissa ja Dropboxissa
Ryhmien ja kuorojen sisäinen informaatio toimii hienosti, kun kaikki ryhmän jäsenet liittyvät someryhmiin. Siten vähenee esim. sähköpostin kuormitus. Julkinen sivu toimii tapahtumien mainoskanavana. Julkisen sivun seuraajamäärä kasvaa nopeasti suureksi, kun kaikki kuorolaiset kutsuvat kaikki kaverinsa tykkäämään sivusta.
Kuorolla on FB:ssä suljettu sivu, jonne jaetaan kaikki informaatio kuoron toiminnasta. Sivulta löytyy mm. kuoron ohjelma seuraavan vuoden ajalle, ulkoa opeteltavien laulujen lista aikatauluineen, seuraavien treenien laululista, treenien järjestäjävastuussa olevan stemman tehtävät ja aikataulut, edellisen treenin striimi katsottavaksi seuraavan viikon aikana sekä seuraavan keikan vaatetus. Se on oiva paikka myös kaikenlaisille kyselyille mm. kimppakyydeistä tai kuoropäivän ruokailuista. Ohjelmistossa olevien laulujen referenssivideot tai -äänitteet ovat kätevästi katsottavissa ja kuunneltavissa suoratoistopalveluista, kuten YouTube, Spotify tai Apple Music.
Varsinainen osallistujakontrolli toimii Nimenhuuto.com-sivuston kautta. Sivusto on kätevä läsnäolojen seuraaja. Erittäin tärkeää pikaista viestintää, esim. aikataulumuutoksia tai peruutuksia varten on WhatsAppissa ryhmät koko kuorolle sekä stemmoittain. Lisäksi olen kuullut, että kuorolaisilla on myös stemmoittain omat ryhmänsä, joihin minulla ei ole asiaa! Hyvä, että on myös kanava, missä GospelMaMa ei valvo. Dropboxia käytämme nuottien ja stemmaäänitteiden jakelupaikkana.
Tykkäykset työkaluna
On vaikeaa kuvitella kanttorin työtä ilman somen mahdollisuuksia. Ilman somea monta laulajaa olisi jäänyt saapumatta koelauluun, monta kuulijaa olisi jäänyt kotiin konsertti-iltana. Pitkäjänteinen seuraajien haaliminen sekä paikkakunnan toimijoiden ja ryhmien seuraaminen on verkostoitumista parhaimmillaan.
Yleensä tykätty tykkää tykkääjästä.