Liity jäseneksi

Teologiliiton kuulumisia: Laura Leipakka

Rekrytointi on kahden kauppa

Laura Leipakka, TM, projektikoordinaattori, Espoon seurakuntayhtymä

Oikea työntekijä oikeaan työtehtävään oikealla hetkellä. Tässäpä rekrytointi pähkinänkuoressa. Käytännössä tämä ei aina ole niin helppoa.

Olin työurani alkutaipaleella noin puolitoista vuotta eräässä rekrytointialan yrityksessä töissä hallinnollisissa tehtävissä. Vaikka en työkseni rekrytoinut ketään, kokemus opetti paljon siitä, kuinka haastava ja vaativa rekrytointiprosessi saattaa olla. Ei ole aina helppoa löytää osaamiseltaan, kyvyiltään ja ominaisuuksiltaan sopivaa työntekijää juuri tiettyyn työtehtävään.

Rekrytointi on aina kahden kauppa. Sitoutunut ja motivoitunut työntekijä on työnantajalle arvokas, koska hän tuottaa tulosta ja edistää työnantajan asiaa. Työntekijälle työpaikka puolestaan tarjoaa toimeentulon, paikan käyttää osaamistaan ja ihannetapauksessa myös mahdollisuuden kehittyä. Molemmat osapuolet hyötyvät onnistuneesta rekrytoinnista. Yhteiskunnan hyvinvointi lisääntyy verotulojen ja tyytyväisten ihmisten muodossa.

Rekrytointi on pyörinyt mielessäni, koska nykyinen määräaikainen työsuhteeni päättyy tämän vuoden lopussa. Työnhaku ja seuraavan urasiirron miettiminen vaativat aina valmistautumista niin henkisesti kuin konkreettisesti. Kokemus on ollut paras opettaja. Tässä kootut vinkkini rekrytointiin työnhakijan näkökulmasta.

  • Hae vain sellaisia työpaikkoja, joihin oikeasti haluat. Älä käytä aikaasi – ja rekrytoijan aikaa – turhiin hakemuksiin.
  • Lyhyestä virsi kaunis. Älä kirjoita romaania työhakemukseen, yksi A4-sivu riittää. Rekrytoija lukee kymmeniä hakemuksia, älä kuluta hänen aikaansa epäolennaiseen.
  • Keskity olennaiseen. Nosta hakemuksessa ja ansioluettelossa esiin ainoastaan työtehtävän kannalta keskeiset asiat. Ansioluettelo kannattaa aina räätälöidä työpaikan mukaan.
  • Turha kursailu pois. Omaa osaamistaan ei kannata liioitella, mutta ei myöskään vähätellä. Muista, että myös muualla kuin työssä saatu tietotaito voi olla hyödyksi.
  • Myy itsesi ja osaamisesi. Perustele konkreettisin esimerkein, miksi juuri sinä olisit hyvä hakemassasi työtehtävässä tai miksi haluat juuri kyseisen työnantajan palvelukseen. Anna motivaation ja osaamisen näkyä!

Työnantajille annan vinkiksi sen, että työntekijään ja rekrytointiin kannattaa panostaa. Onnistumista ei synny ilman hyviä työntekijöitä ja heitä on vaikea löytää, jos työnantajakuva ei ole kirkas tai houkutteleva. Palkka, kehittymismahdollisuudet, työsuhde-edut ja työnantajan arvomaailmaan sitoutuminen ovat kaikki olennaisia kysymyksiä työntekijän näkökulmasta. Osaavia ja motivoituneita työntekijöitä löytää muun muassa edellä mainitut asiat huomioimalla. Hyvän työntekijän löytäminen ja talossa pitäminen on työnantajalle aina etu.